Assalamualaikum. Beberapa minggu yang lalu saya dah kongsi pengalaman saya semasa bersiap sedia untuk sesi Maternity Photoshoot seperti pergi beli barang-barang dan mencari idea. Ok, tanpa membuang masa kali ni saya nak berkongsi situasi dan beberapa gambar final untuk sesi outdoor pula. Saya takut kalau saya tangguh lagi post kat blog ni, tengok-tengok si ibu dah bersalin pulak.. hehe.
Lokasi photoshoot ni dilakukan dikawasan Putrajaya sebab dekat dan banyak tempat-tempat yang cantik. Memperkenalkan semula, model bakal si ibu adalah kakak kepada Zarith Iylia iaitu Anis Iylia yang semasa sesi photoshoot ini kalau tak salah sudah mengandung lebih 8 bulan. Kali ni Zarith kena tolong saya jadi props girl dengan membawa semua props yang saya perlukan seperti tisu, payung, buku-buku, beg dan macam-macam lagi. Kali ni kita buli dia sikit…

Anis dan Zarith bersiap sedia

Lokasi Masjid Putrajaya menjadi pilihan
Pada awalnya sesi bergambar ni santai-santai saja dan saya bagi kebebasan kepada Anis dan Jojo untuk bergambar dengan pose masing-masing. Orang pregnantkan tak boleh berdiri lama sangat atau buat pose-pose yang extreme. Jadi saya banyak amik pose duduk dan sekali sekala berdiri. Macam mana sekalipun pose standard maternity macam buat bentuk love kat perut tu memang wajib diambil. Props macam kasut dan huruf “BOY” pun kadang kadang saya guna untuk hasilkan kelainan.
Sebelum bermulanya sesi outdoor ni, saya dah berbincang dengan pasangan untuk memilih tone warna baju yang sesuai.  Kombinasi warna pasangan haruslah nampak sedondon untuk hasilkan mood. Anis sendiri memilih baju warna hijau muda bersama tudung pink bagi menimbulkan warna ceria. Sayapun galakkan warna-warna ceria untuk sesi outdoor sebab nak bagi nampak happy dan seolah-olah tak sabar nak tunggu kelahiran.
Pose “Love” 

 Penggunaan kasut dan huruf sebagai props

Pemandangan berlatarkan Masjid Putrajaya

Dari Masjid Putrajaya, kita bertukar lokasi iaitu ke Pullman. Siapa tak pernah pergi ke Pullman ni memang rugi sebab pemandangannya sangat cantik. Pullman ni pun sangat terkenal dikalangan photographer untuk photoshoot pre-wedding dan maternity. Saya tak sempat dan survey kawasan yang cantik sebab semasa tu tak sempat. Jadi saya hanya memilih satu kawasan jambatan kayu dan menghabiskan masa lebih kurang 30 minit bergambar.
 Bergambar di Pullman
Beberapa shoot mengunakan props

Seterusnya saya mencari lokasi yang banyak pokok-pokok dan rumput hijau. Lokasinya adalah Taman Botani. Kat sini saya spend masa sekejap je sebab masing-masing macam dah penat. Dapatlah juga saya capture beberapa moments menarik seperti ekspresi muka dan composition gambar yang lebih cantik. Elemen daun dan nature somehow memang banyak digunakan oleh photographer untuk maternity photoshoot. Selain gambar nampak cantik, nature feels ni akan memberikan mesej ketenangan kepada si ibu yang sebenarnya tengah sangat takut nak menghadapi due date.

 

Scene bawah pokok yang tenang

The best moment

The Sign

Overall experience memang sangat bernilai. Baru saya tahu maternity photoshoot macam ni kita kena hargai masa sebab si ibu mungkin akan penat. Kita kena guide sebijak mungkin dan capture the moments sebanyak mungkin. Yeah, itulah diantara perkara yang sangat dapat belajar. Dan lagi satu tips for the whole maternity photoshoot ni adalah kita kena naikkan confident bakal ibu. Tahu tak bila sedang mengandung, dorang akan rasa macam  tak yakin sebab nampak diri sendiri macam terlalu gemuk dan sebagainya. Jadi, camera angle serta pemakaian boleh “melupakan” dilema bakal ibu buat sementara. Camera angle tu kita boleh cari yang angle tight sikit ataupun center pointnya bukanlah pada perut. Try untuk bagi ruang kepada bakal bapa untuk berinteraksi dengan pasangannya.

Saya bersama Zarith, Anis dan Jojo

p/s : using Canon 5D 

 4,776 total views,  1 views today

Advertisements

Related Articles

About author View all posts Author website

Mohd Zarin

Mohd Zarin

Blogger, Web, Photographer, Travel, Foods and Social Media

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.