Tag - Japan

Jepun Sebagai Destinasi Pelancongan Utama

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Kali ni saya nak kongsikan pendapat saya mengenai “Jepun Sebagai Destinasi Pelancongan Utama”. Bagi yang suka melancong dan buat perancangan nak makan angin ke luar negara pada tahun ini, apa kata jadikan Jepun sebagai salah satu destinasi anda. Banyak sebab dan perkara menarik yang kita boleh lakukan di Jepun. Tak kisahlah kita nak travel bersama kawan-kawan ataupun keluarga, saya pasti Jepun adalah destinasi yang paling ideal. Jom kita tengok diantara sebab-sebabnya :

Negara 4 Musim

Jepun Sebagai Destinasi Pelancongan Utama

Jepun Sebagai Destinasi Pelancongan Utama

Jepun adalah salah sebuah negara yang mempunyai 4 musim iaitu musim panas, musim luruh, musim salji dan musim bunga. Setiap musim di Jepun mempunyai tarikan dan kelebihan tersendiri. Musim bunga merupakan diantara musim yang menjadi tumpuan pelancong kerana ramai orang ingin melihat bunga Sakura yang hanya muncul setahun sekali.
Read More

14,994 total views, 1 views today

Jom Jalan-Jalan Jepun – Makuhari-Harajuku (Part 3)

Setelah penat seharian berada di Japan Halal Expo, masih ada satu hari lagi di sini. Kali ni adalah masa untuk beberapa meeting di Jepun dan masa untuk shopping. Wah, takde la shopping sangat tapi sempat la cuci mata sikit-sikit. Alhamdullilah, pada hari tu cuaca sangat baik. Kalau pada hari sebelum-sebelumnya cuaca kat sini selalu hujan tapi pada hari tu awal-awal pagi lagi dah nampak cahaya matahari yang sangat cantik.

Pagi tu, saya dibawa ke destinasi meeting dengan menaiki teksi. Teksi kat Jepun ada beberapa jenis, cuma saya kurang pasti kenapa teksi ala-ala model lama ni menjadi pilihan. Walaupun teksi ni dari luar nampak macam oldschool, tapi kat dalam dia sangat lengkap dengan GPS dan macam-macam lagi.

makuhari02

Teksi yang dinaiki pada hari tersebut

makuhari03

Nampak macam old school tapi lengkap dengan GPS

Read More

8,933 total views, 1 views today

Jom Jalan-Jalan Jepun – Makuhari (Part 2)

Akhirnya hari yang ditunggu iaitu Japan Halal Expo 2014 telahpun tiba. Acara ni berlangsung di Makuhari Messe iaitu sebuah pusat konvensyen yang terkemuka di Jepun. Makuhari Messe ni sangat terkenal sehingga acara-acara besar seperti Japan Auto Show dan konsert-konsert juga kebiasaannya diadakan di sini. Japan Halal Expo ni sebenarnya adalah penganjuran tahun pertama dan ianya tidak pernah dianjurkan sebelum ni. Di sini, lebih dari 100 syarikat dari pelbagai negara mempromosikan produk halal masing-masing dari produk makanan hinggalah kepada produk kesihatan.

View_of_Makuhari-Messe_from_Nakase_2-chome_crossing

Makuhari Messe (Sumber Google)

halal01

Pintu masuk

halal02

Sesi pendaftaran

Japan Halal Expo ni berlangsung selama 2 hari. Pada hari pertama, acara pelancaran diadakan pada awal pagi di dewan utama dan dihadiri oleh media-media tempatan. Saya kagum menonton acara pelancaran mereka ni sebab semuanya sangat sistematik dan tersusun. Kalau di Malaysia, kebiasaannya media akan menuju ke depan pentas untuk mengambil gambar sesi pelancaran dan sebagainya. Berbeza dengan suasana di Jepun, media tidak dibenarkan berada di hadapan pentas, disebaliknya semua media mengambil video dan gambar dari hujung dewan dengan menggunakan zoom lens.

Tidak cukup dengan itu, semua media dan tetamu dilengkapi dengan alat bantu dengar yang membolehkan kita memilih bahasa apa yang ingin kita dengar ketika acara sedang berlangsung. Alat bantu dengar ini kemudiannya mempunyai fungsi yang membolehkan media merakamkan audio secara terus kepada kamera masing-masing tanpa perlu berjumpa dengan juru audio.

halal07

Suasana pelancaran

halal03

Sedang susun flyer

Read More

6,694 total views, 3 views today

Jom Jalan-Jalan Jepun – Makuhari (Part 1)

Alhamdullillah, belum sempat lagi saya habiskan penulisan saya ke Jepun pada beberapa bulan lepas, saya berpeluang ke Jepun sekali lagi tapi kali ini atas urusan kerja. Saya ucapkan terima kasih kerana memberikan peluang ni dan saya pasti pengalaman ke Jepun kali ini merupakan satu lagi pengalaman baru buat saya.

Sebelum saya bercerita lebih panjang, saya sekadar ingin mengingatkan kepada semua pembaca blog saya dan diri saya sendiri agar lebih berwaspada memilih kawan. Kawan gembira memang senang di cari, tapi kawan ketika susah dan sangat susah untuk dicari.

japanhalal_02

Perjalanan di Tokyo ketika waktu malam

japanhalal_04

Ketika menunggu bas

Objektif utama kali ini saya ke Jepun adalah untuk menguruskan acara Japan Halal Expo 2014 dan secara tak langsung mengumpulkan gambar serta video disepanjang acara tersebut. Tambah menarik lagi, watak Upin & Ipin dilantik sebagai duta Japan Halal Expo 2014. Flight saya ke Jepun adalah pada jam 2 petang hari Isnin (24 Nov) iaitu sehari selepas selesainya Karnival Upin & Ipin di PICC, Putrajaya. Perasaan kepenatan dan pening yang teramat sangat bercampur dengan perasaan teruja ketika berada di dalam flight. Belum lagi berada di awan, saya sudah meletapkan mata sebaik sahaja mendapatkan tempat duduk di dalam pesawat.

Setibanya di Haneda Airport sekitar jam 11.30pm, rakan niaga di Jepun dah pun menunggu saya di pintu keluar. Saya dibawa ke hotel dengan menaiki bas transit. Walaupun bas tu nampak macam bas biasa je, tapi tiket bas tu je berharga 1150 Yen iaitu lebih kurang RM33. Perjalanan ke hotel memakan masa lebih kurang 20 minit.

japanhalal_05

Pemandu bas membantu membawa beg ke dalam perut bas

japanhalal_06

Harga tiket bas

Read More

8,809 total views, 2 views today

Upin & Ipin dilantik sebagai duta “Japan Halal Expo 2014”

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia. Saya melaporkan secara terkini dari Makuhari Messe, Jepun sempena dengan acara “Japan Halal Expo 2014”. Pada tanggal 26 Nov 2014, sejarah baru animasi Malaysia tercipta apabila watak Upin & Ipin diangkat menjadi duta bagi acara ini. Hampir tak percaya bila pertama kali dapat berita ni tapi inilah yang berlaku.
Seperti yang kita tahu, negara Jepun kaya dengan dunia animasi mereka sendiri dan agak sukar untuk menyelitkan nama Upin & Ipin di dalam industri mereka. Mungkin melalui skop makanan halal, nama Upin & Ipin perlahan-lahan mula disebut di sini.

MZ_japan02

MZ_japan06 Japan Halal Expo 2014

Pemilihan Upin & Ipin sebagai duta sebenarnya merupakan satu peluang keemasan yang jarang-jarang boleh diperolehi. Secara kebetulan pihak penganjur sememangnya ingin mencari satu ikon kartun yang terkenal dikalangan masyarakat Islam di Asia untuk dijadikan sebagai duta. Tambahan pula, acara “Japan Halal Expo 2014” ini merupakan penganjuran kali pertama dan sememangnya memerlukan daya tarikan yang kuat.

Read More

4,389 total views, no views today

Jom Jalan-Jalan Jepun – Tokyo (Part 3)

Assalamualaikum semua. Bertemu sekali lagi dalam post mengenai jalan-jalan di Jepun yang panjang lebar ni. Kali ni, sebelum baca bahagian 3 ni, apa kata pergi bancuh milo dulu sebab bahagian kali ni lebih panjang. Kalau belum baca lagi bahagian 1 dan bahagian 2 saya galakkan baca dulu. Saya berada di Tokyo, Jepun lebih kurang 5 hari dan saya dah pergi ke beberapa tempat menarik yang wajib dilawati kalau ke Tokyo seperti Harujuku, Odaiba, Shibuya dan banyak lagi. Teruskan membaca.

japan056

Suasana santai di Jepun

japan059

Kedai Hello Kitty Japan

japan098

Saya beli apa ye

Makanan Halal

Sebelum kita berjalan-jalan lebih jauh lagi, saya nak bercerita sikit mengenai makanan halal di Jepun. Secara umumnya, di Jepun ni mereka jarang menghidangkan makanan berasaskan daging seperti ayam dan lembu (ataupun oink oink) melainkan ianya sudah tertulis ianya adalah daging ataupun sebagainya. Ini adalah kerana kebanyakkan makanan utama masyarakat Jepun adalah berasaskan makanan laut. Oleh itu, kita boleh makan makanan Jepun kat sini seperti Sushi dan sebagainya. Walau bagaimanapun, cuba elakkan makan Sushi dengan sos atau kicap mereka kerana kebanyakkannya mengandungi sake (arak). Takde masalah sekiranya nak tanya mereka samada makanan tu mengandungi sake atau tidak. Sebab itulah, kalau tengok program “Jejak Zizan ke Jepun”, Zizan makan apa saja walaupun takde tanda halal. Tapi bukan tak bermakna di Jepun takde kedai berstatus halal. Ada tu memang ada. Cuma lokasinya agak jauh dan ianya terhad. Selain tu, makanannya juga adalah lebih mahal. Ada juga beberapa pilihan kebab arab yang dijual dibeberapa lokasi utama di Tokyo.  Read More

28,037 total views, 10 views today

Jom Jalan-Jalan Jepun – Tokyo (Part 2)

Alhamdullilah, akhirnya tercapai juga impian melihat suria pagi di Jepun. Ingatkan semalam tu mimpi je datang Jepun, rupanya betul-betul. Hotel yang saya tinggal di Tokyo, Jepun ni namanya adalah Khaosan Tokyo Ninja. Hotel ni merupakan sebuah hotel khusus untuk backpackers ataupun pelancong yang ingin tinggal lama di Jepun dalam mode budget. Hotel ni bukanlah hotel 5 bintang, tetapi semua kemudahan asas seperti bilik tidur, bilik air lengkap disediakan. Ruang biliknya tidaklah begitu besar dan hanya ada katil dan sebuah almari saja. Tiada TV dan bilik airnya adalah di luar dan harus dikongsi bersama orang lain.

Walaupun bunyi macam sedihje kan, tapi sebenarnya tak. Hotel ni sangat-sangat bersih dan selesa. Kiranya macam duduk asrama masa belajar dulu tapi kali ni asrama tu kat Jepun. Hotel ni juga merupakan salah satu pilihan yang datang bersama dengan pakej tiket penerbangan melalui Air Asia Go. Kos hotel ni selama 5 hari adalah sekitar RM400 yang mana sudah termasuk di dalam kos keseluruhan tiket penerbangan iaitu sebanyak RM1,100 untuk seorang. Murah kan?

*Saya tinggalkan tip memilih hotel melalui Air Asia Go diakhir blog ini.

japan015

Hotel Khaosan Tokyo Ninja

japan016

Kawasan di lobby hotel

japan017

Suasana di dalam bilik air kongsi

Read More

13,119 total views, 2 views today

Jom Jalan-Jalan Jepun – Tokyo (Part 1)

Konnichiwa~! Sayonara~! Sushi King~ Amboi, sekali sekala cakap Jepun apa salahnya. Kali ni saya excited betul nak sharekan pengalaman saya ke Jepun pada beberapa bulan yang lepas. Yelah, manalah nak terfikir akan ke negara Jepun sebelum ni. Bunyinya pun dah macam mahal dan memang takkan mampu nak melancong ke sana. Eeeh, tapi tu dulu. Sekarang ni nak ke Jepun dah tak mahal macam dulu. Percutian saya ke Jepun ni sememangnya ikut budget dan saya rasa semua orang pun mampu nak pergi. Saya booking melalui Air Asia Go lebih kurang 8 bulan lebih awal dari tarikh yang saya nak tu. Dan saya pula tak pilih peak season sebab harganya akan lebih mahal. Untuk tiket penerbangan pergi balik serta hotel (ala-ala orang bujang) untuk 5 hari 4 malam saya hanya membelanjakan sekitar RM1100 sahaja. Kalau kita kira pada harga kos, apalah sangat sebab janji dapat jejakkan kaki di negara Jepun. Percutian ke Jepun kali ni disertai oleh Hafiz, Aino dan Adang. Kiranya kali ni macam travel orang laki-laki je. Kami telah memilih Tokyo sebagai destinasi utama sebab masing-masing mempunyai sebab dan minat tersendiri di Tokyo. Kami berempat tiada pengalaman ke Jepun dan kami juga tiada kemahiran langsung bercakap bahasa Jepun. Kami hanya berbekalkan Google dan iPhone masing-masing sahaja.

japan003

Makanan di dalam Air Asia X

japan004

Tak cukup nasi, kita makan Mamee pulak

japan002

Adang dah lapar sangat dah tu~

japan005

Flight ANA merupakan flight domestic Jepun

Read More

18,683 total views, 25 views today