Tag - Tips

Cara Kuruskan Pipi

Sebenarnya ramai yang ingin kuruskan pipi kerana pipi adalah sebahagian dari wajah muka dan menjadi bahagian pertama yang orang akan lihat apabila berdepan dengan orang ramai. Pipi juga  secara visualnya akan menampakkan seseorang itu kurus ataupun tidak. Kegemukkan pada pipi ataupun memiliki pipi yang tembam ini sering dikaitkan dengan orang yang gemuk dan sebagainya. Namun begitu, ada ke cara kuruskan pipi yang betul-betul berkesan dan mampu mendapatkan pipi yang kecil?

Pada suatu ketika dulu semasa berat badan saya 105KG, saya juga memiliki pipi yang tembam dan gebu. Pipi saya sungguh besar sehingga saya rasa ianya telah cover lebih dari 60% bahagian pada wajah muka saya. Memiliki pipi yang tembam ini akan membuatkan orang sekeliling kita memanggil kita dengan nama-nama menggambarkan pipi kita seperti comel, cute, bam bam dan sebagainya. Jadi saya sangat memahami sekiranya ramai yang ingin setidak-tidaknya menguruskan bahagian pipi. Read More

324 total views, 4 views today

Nak mula kurus? Mulakan kurang 3G

Saya bukannya ingin jual ubat kurus badan tetapi hanya nak “jual” satu konsep paling mudah untuk mula kurus iaitu 3G. Ini bukanlah 3G data handphone tu tapi 3G ini adalah Garam, Gula dan Goreng. Pengurangan “3G” ini dalam kehidupan adalah konsep paling asas yang boleh diamalkan oleh semua orang yang nak mula kurus. Ianya bukan saja pasti dan terbukti berkesan malahan kita akan nampak perubahan pada diri sekiranya diamalkan secara konsisten.

Ramai orang terlalu fokus kepada makanan yang baik untuk kurus seperti ayam, telur, sayur dan sebagainya tetapi sering mengabaikan cara penyediaan makanan tersebut. Ianya sangat memainkan peranan dan menjadi faktor penurunan berat badan. Oleh sebab itulah konsep 3G dihasilkan bagi menerapkan ciri-ciri pemakanan yang sihat.

GARAM

Garam ataupun pengambilan sodium berlebihan boleh menyebabkan kita sering rasa dahaga, lapar, badan mengalami water retention disamping kesan sampingan yang lain seperti masalah jantung dan sebagainya. Nak tau garam yang kita ambil berlebihan atau tidak bukan pada rasa masin masakan kita, tetapi pada kandungan jumlah sodium di dalamnya. Kebanyakkan bahan masakan seperti sos cili, walaupun tidak mempunyai rasa masin seperti masin garam, tetapi masih mempunyai kandungan sodium yang tinggi.
Sebab itulah dengan mengamalkan pengurangan Garam dalam masakan secara tak langsung dapat mengawal kandungan sodium dalam makanan. Lebih baik lagi kalau makanan itu adalah makanan yang kita sendiri sediakan bagi mengawal kandungan garam.

GULA

Kita semua sudah tentu faham tentang bahayanya gula dan punca kepada banyak penyakit. Sama seperti garam, ianya tidak disukat melalui tahap kemanisan minuman kita tu, tetapi disukat kepada kandungan gula yang kita gunakan. Jangan ingat kita dah letak gula banyak dalam minuman, lepas tu tambah air panas lebih sikit akan mengurangkan kandungan gula. Jangan juga kita ingat lepas kita minum air manis, kita ‘bilas’ semula air manis tu dengan minum air masak. Semua ni adalah teori yang salah

Selain itu juga, gula perang bukanlah pilihan gula yang lebih baik dari gula putih. Ini adalah kerana kandungan gula pada kedua-dua jenis gula ini masih sama cuma yang membezakan gula perang biasanya adalah pada rasanya yang kurang manis dan kuantitinya yang lebih kurang. Sekiranya ingin menggantikan gula dalam minuman bolehlah mencuba gula stevia.

GORENG

Cara penyediaan makanan adalah sangat penting bagi memastikan makanan tersebut betul-betul sihat. Kalau biasanya kita dah selalu menggoreng, apa kata mulai sekarang kita ubah kepada bentuk grilled, kukus, sup ataupun sebagainya. Selain minyak menggoreng itu mengandungi kolestrol yang tinggi, proses menggoreng itu sendiri meningkatkan nilai kalori makanan tersebut. Maksudnya macam ni :

Dada Ayam (tak masak) : 120cal
Dada Ayam (rebus) : 150cal
Dada Ayam (goreng) :250cal
*estimation

Jadi selain minyak menggoreng tu sendiri dah kurang elok, calorie intake harian pula meningkat dengan menu makanan bergoreng. Memang sangat merugikan tau.

231 total views, 1 views today

10 Tip Kawal Pemakanan ketika Hari Raya

Tak lama lagi kita semua akan menyambut Hari Raya Aidilfitri dan pastinya kita akan menikmati pelbagai jenis juadah raya yang menyelerakan. Bayangkanlah makanan seperti ketupat, lemang, rendang ayam dan juga lontong merupakan diantara makanan yang pasti kita tidak akan dilepaskan. Namun begitu, sekiranya kita makan terlalu banyak ketika hari raya nanti, berkemungkinan kejayaan kita menurunkan berat badan semasa bulan Ramadhan yang lalu mungkin akan menjadi sia-sia. Kali ni saya nak kongsikan tip kawal pemakanan ketika hari raya supaya kita dapat mengawal pemakanan dan seterusnya mengekalkan berat badan.

Read More

400 total views, 1 views today

8 Tip Kurus Sebelum Raya

Kebiasaannya pada bulan puasa kita berharap untuk kurus dan mengurangkan berat badan. Kalau tak dapat turun banyak, dapat turun sikit pun jadilah kan? Asalkan dapat bergaya dengan baju raya di pagi Syawal nanti. Itulah azam yang biasanya kita simpan sebelum masuk setiap kali bulan Ramadhan. Tetapi ianya tak semudah seperti disangka kerana pada bulan Ramadhan pada kebiasaannya kita akan makan lebih banyak dan akhirnya gagal untuk kurus. Kali ini saya nak kongsi 8 tip kurus sebelum raya yang boleh diamalkan oleh semua orang.

Tip Kurus Sebelum Raya

Sebelah kiri adalah gambar saya ketika berat mencecah 100KG

Tetapi sebelum itu kita harus faham yang berpuasa di bulan Ramadhan ini adalah salah satu kewajiban kita sebagai umat Islam. Jadi kalau dapat kuruskan badan merupakan salah satu bonus kerana yang lebih penting adalah amalan kita ketika bulan Ramadhan.

Berikut adalah 8 tip kurus sebelum Raya

1. Sahur dengan makanan yang tinggi serat

Sahur juga adalah sama penting seperti breakfast. Apa makanan yang kita ambil akan menentukan mood dan kualiti tenaga kita pada hari tersebut. Sahurlah dengan 2-3 biji kurma dan kemudian makan makanan yang tinggi serat. Makanan yang tinggi serat akan membolehkan kita lebih kenyang dan lambat lapar. Ini adalah kerana makanan tinggi serat diproses lebih lambat berbanding makanan biasa. Makanan tinggi serat adalah seperti oats, beras perang, pisang, lobak merah, broccoli dan macam-macam lagi. Read More

499 total views, 1 views today

Cara Pengeluaran KWSP Akaun 2 i-Lestari

Perdana Menteri Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yassin telahpun mengumumkan untuk membolehkan pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) mengeluarkan caruman dari KWSP Akaun 2 i-Lestari. Ini adalah bertujuan untuk mengurangkan beban rakyat ketika menghadapi musim wabak COVID-19 semasa tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Ianya juga adalah langkah persediaan rakyat Malaysia yang berkemungkinan hilang sumber pendapatan dan amat memerlukan sumber kewangan.

Cara pengeluaran KWSP i-Lestari

Terdapat 3 cara untuk mengeluarkan caruman KWSP i-Lestari ini :

  1. Secara dalam talian melalui e-Pengeluaran dalam i-Akaun web* (Ahli).
  2. Secara e-mel yang dialamatkan kepada : ilestarimohon@epf.gov.my; atau
  3. Secara hantaran pos/kurier

Walau bagaimanapun pihak KWSP, menyarankan supaya permohonan pengeluaran caruman KWSP i-Lestari ini dilakukan secara online kerana ianya lebih cepat dan mudah dilakukan.

Jadi kali ini saya nak kongsikan cara paling mudah untuk membuat pengeluaran caruman KWSP i-Lestari melalui online.

Permohonan pengeluaran KWSP i-Lestari secara atas talian

Read More

2,595 total views, 2 views today

Cara-cara claim RM30 e-Tunai Rakyat

Bermula 1 Jan 2020, semua rakyat Malaysia yang berumur 18 tahun ke atas layak menuntut insentif e-Tunai Rakyat bernilai RM30 melalui beberapa aplikasi e-tunai. Tuntutan ini boleh dilakukan menggunakan salah satu dari pengendali e-wallet terpilih iaitu Grab, Boost ataupun Touch ‘n Go dan proses dijangkakan akan mengambil masa selama 5 hari bekerja. Menurut Menteri Kewangan, Lim Guan Eng, lebih 15 juta rakyat Malaysia yang berusia 18 tahun ke atas dan berpendapatan kurang dari RM100,000 setahun, layak menerima insentif ini.

Cara-cara claim RM30 e-Tunai Rakyat

Siapakah Yang Layak Menerima e-Tunai Rakyat?
  • Warganegara Malaysia
  • Berusia 18 tahun ke atas
  • Berpendapatan kurang daripada RM100,000 setahun

Oleh itu, kita sebagai rakyat Malaysia berhak menuntut RM30 insentif yang diberi oleh pihak kerajaan Malaysia ini dan harus tau cara-cara untuk melakukan proses ini. Berikut adalah cara-cara untuk claim RM30 e-Tunai Rakyat menggunakan 3 aplikasi e-tunai sedia ada.

1. Claim  e-Tunai Rakyat menggunakan Boost

Langkah 1 : Buka aplikasi Boost e-wallet dan klik pada ruang jumlah kreditCara-cara claim RM30 e-Tunai Rakyat Read More

14,216 total views, 4 views today